بسم الله الرحمن الرحيم


الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وأصحابه

Tulisan ini bukanlah sumber pemberita, bukan jua sumber pengkritik, tapi hanya sekadar sedikit informasi yang insyaAllah shahih dan bermanfa'at. 'Ala kulli hal, jika terdapat sebarang kesalahan informasi harap dapat maklum kepada saya. Jazakallah. Kepada Allah jua kita kembali


Moga Allah memberkati segala huruf yang ada dalam blog ini.

Amin~

Labels

analogi (5) artikel (9) cerita (12) dakwah (18) IIUM (3) iklan (9) isu (9) majlis ilmu (6) misc (6) muhasabah (14) puisi (1) ulama (7) video (3)

Friday, June 12, 2009

Permainan

Permainan, itu lah dunia. A'uzubillahiminassyaitanirrajim...





'Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?' (Al-Anaam:32)





Dunia ini hanyalah permainan sebagaimana firman Allah Ta'ala dalam surah al-an'am tadi... Melihat kepada firman Allah tersebut, ana teringat kembali baru sahaja beberapa jam yang lalu, ana sangat-sangat lagha dengan permainan laptop, satu game yang dinamakan Pro Evolution Soccer 2009 (PES)... Ana bermain bukan hanya sekali, tetapi terlalu mengambil masa yang lama sehinggakan ana telah membazirkan masa-masa terluang dengan hanya bermain PES.





Tak sangka... secara tak sedarnya, dunia telah bawak ana melupakan ana terhadap akhirat, sedangkan ana sudah tahu bahawa dunia ini hanyalah tempat persinggahan...





Astaghfirullah... Astaghfirullah... Astaghfirullah...






Ya Allah, ampunilah daku,


Ya Allah, selamatkanlah daku daripada hanyutan dunia,


Ya Allah, jauhkanlah daku daripada godaan,


godaan nafsu, godaan syaitan, yakni musuh ku yang nyata sepertimana Kau telah firmankan...




Ya rabbal'alamin, janganlah Kau biarkan aku dipengaruhi oleh penipuan yang keji, malah Kau biarkanlah aku mempengaruhi yang telah dipengaruhi oleh penipuan, yakni keasyikan dunia yang indah pada mata manusia... Sesungguhnya dunia itu tidak lain hanyalah permainan dan gurau senda...




Ya Allah Ya tuhanku, Aku memohon taufik dan hidayat Mu supaya aku diberi kekuatan untuk melawan godaan, pengaruh, dan penipuan oleh dunia, nafsu, dan syaitan ar-rajim... Sesungguhnya aku lemah, dan aku tak terdaya berbuat apa-apa melainkan dengan kekuasaan Mu Ya Allah...




Ya Allah, Rabbul'alamin, janganlah kau pesongkan hatiku setelah aku diberi petunjuk oleh Mu Ya Allah... thabatkan aku dalam perjuangan menentang nafsu ini Ya Allah...




Allahummaghfirlii... Ya Allah, ampunilah daku...

No comments:

Sahabah