بسم الله الرحمن الرحيم


الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وأصحابه

Tulisan ini bukanlah sumber pemberita, bukan jua sumber pengkritik, tapi hanya sekadar sedikit informasi yang insyaAllah shahih dan bermanfa'at. 'Ala kulli hal, jika terdapat sebarang kesalahan informasi harap dapat maklum kepada saya. Jazakallah. Kepada Allah jua kita kembali


Moga Allah memberkati segala huruf yang ada dalam blog ini.

Amin~

Labels

analogi (5) artikel (9) cerita (12) dakwah (18) IIUM (3) iklan (9) isu (9) majlis ilmu (6) misc (6) muhasabah (14) puisi (1) ulama (7) video (3)

Wednesday, April 22, 2009

hidup aku di UIA PJ selama setahun

salam,

um. pejam celik... rupa2nya dh selama hampir2 setahun ana telah tinggalkn rumah kediaman ana kt terengganu, demi nk smbung belajar di UIA Petaling Jaya.
Mmg benarlah kate orang,
setahun dianggap seperti sebulan,
sebulan dianggap seperti seminggu,
seminggu dianggap seperti sehari..
ni la tanda2 dunia mmg semakin menghampiri kiamat :)

dan selama setahun di sini..
terdetik plak dlm qalbu ini..
ape y telah ana buat ye?
skarang ana ni mahasiswa bukan lagi pelajar..
ape beza mahasiswa dgn pelajar?

um~

berdasarkan wikipedia,

____________________________________________________________________

*Mahasiswa atau Mahasiswi adalah panggilan untuk orang yang sedang menjalani pendidikan tinggi di sebuah universitas atau perguruan tinggi.

Sepanjang sejarah, mahasiswa di berbagai bagian dunia telah mengambil peran penting dalam sejarah suatu negara. Miasalnya, di Indonesia pada Mei 1998, ribuan mahasiswa berhasil memaksa Presiden Soeharto untuk mundur dari jabatannya.


*Peserta didik adalah anggota masyarakat yang berusaha mengembangkan potensi diri melalui proses pembelajaran pada jalur pendidikan baik pendidikan formal maupun pendidikan nonformal, pada jenjang pendidikan dan jenis pendidikan tertentu.

____________________________________________________________________


itulah maksud bagi mahasiswa dan pelajar menurut wikipedia.com
sekarang ana adalah mahasiswa kan?
ape plak yang membezakan hidup ana sekarang dengan hidup ana sebagai pelajar dulu?


Ana perlu sedar sekarang bahawa ana bukan lagi budak hingusan y hanya mengerti utk 3K (Kelas, Kafe, Katil).
amalan 3K bukanlah amalan sebenar seorang mahasiswa..
tp malang sekali, ramai mahasiswa kini mengamalkan 3K secara tidak sedar.

Kalau orang tanya, selain 3K tu ape lg???
mudah2, byk lagi. solat. zikir. quran. n laen2... btul x? =D

jd sebenarnya xguna kita hidup di universiti digelar seorang mahasiswa/wi jika kita lupa akan tanggungjawab kita sebagai umat islam,
lebih2 lagi umat akhir zaman, umat nabi Muhammad S.A.W....


sebagaimana firman Allah dalam al-Quran al-Karim,

"Kamu (wahai umat Muhammad), adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji), serta kamu beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)." (Surah Ali-Imran, ayat 110)

"Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya." (Surah Ali-Imran, ayat 104)


Rasullullah S.A.W. pernah bersabda juga,
Ertinya: "Sesiapa saja yang melihat kemungkaran hendaklah ia bertindak mengubahnya denga lisannya (kata-kata) dan jika masih tidak berdaya, hendaklah ia mengubahnya dengan hatinya, dan itu merupakan iman yang paling lemah." ( Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim )




baiklahh, demikian ialah serba sedikit dalil2 tentang tanggungjawab kita.
x laen dan x bukan. amar ma'ruf nahi mungkar
,
tapi ape yang kite buat.
kite x ambil berat langsung dengan kejadian mungkar yang berleluasa di sekeliling kite, terutama kampus kite...
Ingatlah antara soalan yang akan ditanya malaikat ialah apakah yang antum buat ketika zaman remaja antum?

sekarang kite telah disediakan soalan bocor,
tetapi adakah kite telah bersiap sedia menghadapi soalah bocor itu??


wahai saudara/saudari, antum semua sekarang remaja dan hampir meninggalkan zaman remaja...
antum semua tahu bukan mulut kita yang akan menjawab soalan itu tetapi amalan2 kita yang akan menjadi saksi dan akan menjawab soalan tersebut.
Adakah cukup amalan2 yang kite buat sekarang untuk menjawab soalan bocor itu??
fikir2kanlah, tepuk dada tanya iman...

Kite ni dah la diberi soalan bocor, bukannye seperti soalan UPSR, PMR, SPM... y sememangnya susah hndak dibocorkan.
Tapi.. jikalau kite dapat soalan bocor exam, kite cepat2 dengan bersemangat kentall nk studi n jawab supaya time exam kite bleh jawab senang lenang..
Macamane pulak dengan exam yang bakal kite hadapi dekat akhirat nanti?
Sedarlah. hidup dunia ini seumpama waktu kelas, manakala hidup akhirat seumpama examination.

Dah habis tu lepas exam??
Mestilah kite nak pilih laluan kite plak.
Maka hal ini x beza dengan hidup akhirat.
Lepas exam, kite akan dtentukan oleh Allah SWT samada kite akan ke syurga atau neraka yakni hidup yang kekal abadi yang tiada penghujung


firman Allah SWT,

"Dan kamu pula menjadi tiga puak (yang berlainan keadaannya). Iaitu puak pihak kanan; alangkah bahagianya keadaan puak pihak kanan itu?. Dan puak pihak kiri; alangkah seksanya keadaan puak pihak kiri itu?. Dan (puak yang ketiga pula ialah) orang-orang yang telah mendahului (dalam mengerjakan kebaikan di dunia), yang akan mendahului (mencapai balasan yang sebaik-baiknya di akhirat kelak). Mereka itulah orang-orang yang didampingkan (di sisi Allah). (Tinggal menetap) di dalam Syurga-syurga yang penuh nikmat. " (surah Al-Waqi'ah, ayat 8-12)

back to the topic,
hiduplah kite sebagai mahasiswa cakne, bukannya mahasiswa 3K, iaitu mahasiswa yang selfish!

Wallahua'lam

2 comments:

fatyn said...

salam~
sy dpt msok uia kat PJ gak..
bru je nk msok..
cmne kat sne???
skema x???

kuFAIZ said...

waalaikumsalam (:

skema? xde la skema. kalu nk cerita kt uia PJ ni pjg la ceritanye...

tp kt sana mcm2 jenis org y ade. orang tinggi, pendek, kaya, miskin, rajin, malas, baik, jahat.. foreigner pun ade la skit2. dkat uia gombak nnti baru la sgt byk foreigner

n xlupe satu lagi.. kt uia ade persatuan anak negeri utk mnjg kbjikan smua anak2 trganu uia.. make sure join eh.
kalu anak terengganu. name persatuan nye GATE =)

Sahabah