بسم الله الرحمن الرحيم


الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وأصحابه

Tulisan ini bukanlah sumber pemberita, bukan jua sumber pengkritik, tapi hanya sekadar sedikit informasi yang insyaAllah shahih dan bermanfa'at. 'Ala kulli hal, jika terdapat sebarang kesalahan informasi harap dapat maklum kepada saya. Jazakallah. Kepada Allah jua kita kembali


Moga Allah memberkati segala huruf yang ada dalam blog ini.

Amin~

Labels

analogi (5) artikel (9) cerita (12) dakwah (18) IIUM (3) iklan (9) isu (9) majlis ilmu (6) misc (6) muhasabah (14) puisi (1) ulama (7) video (3)

Friday, February 12, 2010

Minda Haraki Jiwa Sufi

 Siapakah Sultan Muhammad Al Fateh? Apakah kehebatan beliau dan tentera-tenteranya sehingga disebut “sebaik-baik raja” dan “sebaik-baik tentera” di dalam hadis tersebut. Jawapannya, adalah faktor keseimbangan dan ketinggian Spiritual Quotient(SQ) dan Intellectual Quotient(IQ) menjadi hujjah kebanyakan penganalisis sekarang. Atau dengan kata lain, minda haraki jiwa sufi. Benar sekali. Adapun begitu, sejauh manakah kita mengambil iktibar?

Mengenang kembali bagaimana Sultan Muhammad Al-Fateh, (nama yang tidak asing lagi di kalangan pemuda-pemuda, terutamanya golongan-golongan mahasiswa) telah menawan Kota Constantinople, sehinggakan nama Sultan Muhammad Al-Fateh sangat tersohor bukan sahaja dalam kalangan muslimin malahan di seluruh mata dunia yang celik. Memang shahih apa yang disabdakan oleh Muhammad S.A.W :
“..Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera……”

Peristiwa pertama :
Beliau adalah seorang cendekiawan ulung di zamannya yang fasih bertutur dalam 7 bahasa iaitu Bahasa Arab, Latin, Greek, Serbia, Turki, Parsi dan Hebrew. Di dalam bidang Ilmu Pemerintahan pula, ayahanda beliau, Sultan Murad II, dengan tujuan mendidik, semasa pergi bersuluk ke Pulau Magnesia, telah melantik beliau yang baru berusia 12 tahun memangku jawatan Khalifah. Dalam usia semuda ini beliau telah matang menangani tipu helah musuh. Selama 2 tahun selepas menaiki takhta, Baginda mengkaji pelan Kota Costantinople setiap malam bagi mengenal pasti titik kelemahannya. Baginda juga mengkaji sebab-sebab kegagalan kempen-kempen terdahulu serta berbincang dengan panglima-panglima perangnya tentang tentang strategi yang sesuai untuk digunakan. Baginda mengarahkan dibina peralatan perang termoden seperti meriam besar yang boleh menembak bom 300 kg sejauh 1 batu. Benteng Rumeli Hissari dibina di tebing sebelah Eropah, lebih kurang 5 batu dari Kota Constantinople di mana Selat Bosphorus adalah yang paling sempit. Ia dibina bertentangan dengan Benteng Anadolu Hisar di tebing sebelah Asia yang telah dibina oleh Sultan Bayazid Yildirim dahulu. Benteng ini mengawal rapi kapal-kapal yang melintasi Selat Bosphorus. Perjanjian damai dibuat dengan pihak Wallachia, Serbia dan Hungary untuk memencilkan Constantinople apabila diserang nanti.

Peristiwa kedua :
Pada kali pertama solat Jumaat hendak didirikan setelah tertawan Kota Constantinople, timbul pertanyaan siapa yang layak menjadi imam. Baginda memerintahkan kesemua tenteranya termasuk dirinya bangun lantas bertanya, “Siapa di antara kita sejak baligh hingga sekarang pernah meninggalkan solat fardhu walau sekali sila duduk!”. Tiada seorang pun yang duduk, baginda bertanya lagi, “Siapa di antara kita yang sejak baligh hingga kini pernah meninggalkan solat sunat rawatib sila duduk!”. Sebahagian daripada tenteranya duduk.Kemudian Baginda bertanya lagi, “Siapa di antara kamu sejak baligh hingga ke saat ini pernah meninggalkan solat tahajjud walaupun satu malam, sila duduk!”. Kali ini semuanya duduk, kecuali Sultan Muhammad Al-Fatih sendiri. Baginda tidak pernah meninggalkan solat fardhu, Solat Sunat Rawatib dan Solat Tahajjud sejak baligh . Inilah dia anak didikan Syeikh Shamsuddin Al Wali.

Kesimpulan :
Sesiapa sahaja perlu mengambil peranan dalam membina kerohanian diri, dan juga kesungguhan mengharakikan diri kita dalam membuat kajian, dan mempelajari ilmu-ilmu kepimpinan. Tapi malang sekali sesetengah golongan hanya menumpukan dalam pembinaan kerohanian diri dan meninggalkan ilmu lain, adapun golongan yang hanya menumpukan ilmu-ilmu haraki, tetapi ilmu kerohanian sangat lemah. Berikut adalah perkara sebenar yang berlaku dan menjadi punca dalaman ataupun konflik dalaman dalam sesebuah organisasi. Betapa hebatnya syaitan, apabila kita dalam keadaan bersemangat juang yang berkobar-kobar, turun berdemonstrasi menyatakan kebenaran, tidur lewat kerana hendak bermesyuarat tentang perihal gerak kerja, dan lain-lain, pada masa yang sama syaitan telah pengaruh dan menipu kita supaya solat 'subuh gajah' dengan tidak sengaja malah yang lebih teruk sampai perlu qadha' solat subuh. Belum menyentuh lagi perihal amalan-amalan sunat seperti solat berjema'ah dan lain-lain. Termasuklah, tuntutan ilmu fardhu 'ain yang diabaikan semata-mata perjuangan haraki, ilmu kerohanian(tasawwuf) tidak mahu dipelajari, hanya mendengar pengisian haraki daripada golongan kita tetapi tidak tergerak hati ingin menghadiri majlis yang menguatkan rohani kita, kita banyak memperjuangkan kesyumulan islam tapi mana hakikat kita mempelajari syumulnya islam melalui ilmu termasuk ilmu fekah, tasawwuf, haraki dan lain2,
"Syaitan telah menguasai mereka, lalu menjadikan mereka lupa mengingati Allah, mereka itu penyokong syaitan. Ketahuilah, bahawa penyokong syaitan itulah golongan yang rugi". (al-Mujadilah: 19)
Akhir kalan, marilah renungkan kata hikmah daripada salah seorang ulama' berpengaruh, Syeikh Imam Syahid Hassan Al-Banna:
“Sebelum kau ingin membina Negara Islam pada bumi ini, binalah Negara Islam dalam dirimu dahulu.”
 Wallahua'lam

2 comments:

Sahabah