بسم الله الرحمن الرحيم


الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وأصحابه

Tulisan ini bukanlah sumber pemberita, bukan jua sumber pengkritik, tapi hanya sekadar sedikit informasi yang insyaAllah shahih dan bermanfa'at. 'Ala kulli hal, jika terdapat sebarang kesalahan informasi harap dapat maklum kepada saya. Jazakallah. Kepada Allah jua kita kembali


Moga Allah memberkati segala huruf yang ada dalam blog ini.

Amin~

Labels

analogi (5) artikel (9) cerita (12) dakwah (18) IIUM (3) iklan (9) isu (9) majlis ilmu (6) misc (6) muhasabah (14) puisi (1) ulama (7) video (3)

Wednesday, March 31, 2010

'cakap tak serupa bikin'

Bismillahir Rahmanir Rahim~

Couple

Sungguh, banyak sekali dalam kalangan blogger-blogger terutamanya kalangan siswa yang membicarakan tentang 'haramnya bercouple', 'cinta yang satu', dan lain2 lagi. Kebanyakannya sehingga ada yang sanggup copy dan paste artikel-artikel yang berkenaan couple, kerana pentingnya ingin menyedarkan kepada pembaca-pembaca supaya menghindari gejala coupling.

Disini sebenarnya tidak sesekali ingin membicarakan lanjut tentang hukum seseorang bercouple, ataupun apakah yang dinamakan cinta ataupun lain-lain istilah. Kerana saya bukanlah orang yang selayaknya untuk membicarakan tentang tajuk sebegini, apatah lagi jika sampai ada yang menanyakan apakah hukum bercinta sebelum kahwin? Minta maaf, saya tidak dapat menjawab persoalan itu kerana saya bukan daripada ahli yang layak. Tetapi jikalau sekadar memberi pandangan peribadi mungkin saya mampu.

Saya Tidak Tahu

Teringat akan kisah di mana Imam Malik iaitu pengasas Mazhab Maliki, tentang penduduk kampung yang bertanyakan tentang hukum sesuatu perkara. Tapi apa yang dijawab oleh Imam Malik ialah "Saya tidak tahu. Masalah ini belum pernah berlaku di negeri kami. Guru-guru kami tidak pernah berbicara tentang masalah ini."
Pada keesokannya sekali lagi penduduk itu bertanya, namun jawapan Imam Malik "Saya masih belum tahu" dan demikianlah hari-hari seterusnya. Apa yang dapat dijadikan iktibar disini ialah Imam Malik sangat berhati-hati dalam menjawab persoalan hukum. Ingin dikatakan bahawa Imam Malik bukanlah seorang yang tidak layak dalam persoalan-persoalan hukum, malah Imam Malik dikatakan orang yang paling berilmu dalam kalangan penduduk disitu serta kehebatan, kewarakan Imam Malik memang tidak dapat dinafikan lagi sebenarnya. Bagaimana dengan orang awam yang kononnya telah mendapat ijazah pengajian ilmu hadith tetapi sudah memandai dalam bab-bab hukum. Belum lagi termasuk orang-orang awam. Sedangkan masih banyak lagi ilmu yang perlu didalami, seperti Usul Fiqh, Sirrah, Balaghah, dan lain-lain. Firman Allah dalam Surah An-Nahl: 116

"Dan janganlah kamu mengatakan terhadap apa yang disebut-sebut oleh lidah, ini halal dan ini haram, untuk mengadakan pembohongan terhadap Allah. Sesungguhnya orang yang mengada-adakan pembohongan terhadap Allah tiadalah beruntung."
Cakap Tak Serupa Bikin

Satu lagi isu yang hendak ditegur adalah, ramai dikalangan kita yang mengatakan haram bercinta, sedangkan ikhtilat orang yang mengatakan demikian sendiri tidak dijaga, walaupun mereka tidak bercinta, tetapi tidakkah itu juga perbuatan yang mendekati zina?

Surah As-Saf

"Sangat benci disisi Allah orang yang mengatakan sesuatu tetapi tidak melaksanakannya"



p/s : Harap tidak disalah faham. Saya tidak bermaksudkan couple itu halal atau haram. Cuma sekad

No comments:

Sahabah