بسم الله الرحمن الرحيم


الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وأصحابه

Tulisan ini bukanlah sumber pemberita, bukan jua sumber pengkritik, tapi hanya sekadar sedikit informasi yang insyaAllah shahih dan bermanfa'at. 'Ala kulli hal, jika terdapat sebarang kesalahan informasi harap dapat maklum kepada saya. Jazakallah. Kepada Allah jua kita kembali


Moga Allah memberkati segala huruf yang ada dalam blog ini.

Amin~

Labels

analogi (5) artikel (9) cerita (12) dakwah (18) IIUM (3) iklan (9) isu (9) majlis ilmu (6) misc (6) muhasabah (14) puisi (1) ulama (7) video (3)

Tuesday, March 23, 2010

Sahabat Ukhrawi

Bismillahir Rahmanir Rahim


"Faiz, aku lemah, jahat... Langsung tak beramal dengan ilmu yang ada..."
Aduan sahabatku kepada aku setelah menceritakan masalahnya. Sedangkan sahabatku yang aku kenal ini adalah seorang yang hebat, berjiwa besar, dan 'abid yang tekun. Dia melihat diri dia ini lemah, tetapi sebenarnya bukan, dia tidak lemah. Malah dia lagi mulia daripada aku pada pandangan Allah. Aku cuba menenangkan hatiya walaupun aku bukanlah orang yang selayaknya untuk menasihatinya...

"Aku takut la Faiz, takut... takut aku akan disoal atas perbuatanku ini"
Aduan sahabatku yang lain. Walaupun perbuatan yang sedang dilakukannya itu bukanlah perkara jahat. Malah perbuatan yang disukai oleh Allah.

"Aku tak yakin la, takut aku tak dapat buat..."
Seorang lagi sahabatku yang meluahkan rasa tidak yakinnya terhadapku. Sedangkan orang ini pemikir yang hebat, dan apabila datang tugas, dia melaksanakannya dengan ikhlas dan bersungguh...

Aku seorang hamba yang kosong...

Ya Allah, kurniakanlah kepada ku teman-teman akhiratku di dunia ini,
Adapun teman-teman duniaku ini, jadikan mereka ini temanku di akhirat.
Jadikanllah hidup akhirat kami adalah hidup di syurga.
Wahai yang Maha Pengampun, ampunilah daku, ampuni kedua ibu bapa ku, ampuni guru-guru ku, ampuni sahabat-sahabat ku...

Amin~

1 comment:

al-ya'kub said...

prkgsian yg mnarik...skadar cdgn n prmntaan,,kalo blh tlg kgsikn untaian mutiara stiap mjlis talqqi yg enta hadiri..ana rase itu lbh brmkna sbb ilmu tu xde dlm kitab2...kalu ad klapangn,,singgah2 la kat cni http://al-yaakubi.blogspot.com/ n tegur2 la ap yg ptt...jazakallah..gmbira dpt bca blog enta

Sahabah